LANGKAH/MASA | ISI PELAJARAN | AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN | CATATAN | |
AKTIVITI GURU | AKTIVITI MURID | |||
SET INDUKSI (langkah 1) 5 minit | Mempamerkan gambar anggota badan. | Guru menamakan Anggota badan. | Murid menyebut anggota badan yang disebut oleh guru. | Aktiviti – individu & kumpulan |
PERKEMBANGAN (langkah 2) 10 mint | Menyebut Perkataan Sukukata terbuka dan tertutup | Guru menunjukkan Perkataan yang berkaitan anggota badan dan membimbing murid | Murid menyebut perkataan. Murid mengecam perkataan yang didengar lalu menyentuh bahagian badan masing-masing. | Mengumpul & mengelas. Media – Gambar & kad perkataan |
Langkah 3 5 minit | Murid bercerita cara-cara menjaga kebersihan. | -Guru bersoal jawab dengan murid. -Melatih murid mengeja dan membaca kad. | -Murid bercerita cara-cara menjaga kebersihan -Murid mengeja dan membaca kad -Memadan perkataan Dengan gambar. | Lembaran kerja 1 |
Langkah 4 5 minit | Mengkelaskan perkataan yg menunjukkan anggota badan dan bukan | Guru meminta murid menyebut perkataan dan murid lain mengulanginya. Kemudian kad itu diasingkan. | -Murid mendengar dan mengulang perkataan yang ditunjukkan. -Murid mengkelaskan perkataan yang menunjukkan anggota badan dan bukan anggota badan. | Lembaran kerja 2. |
Langkah 5 10 minit | Membaca petikan | Guru membimbing .murid membaca petikan ringkas -Guru juga membimbing murid menaip perkataan dengan menggunakan MS Word. | Murid membaca petikan beramai-ramai -Membaca secara berpasangan. -Mengeja dan menyebut perkataan yg dihitamkan pada petikan. -Bersoal jawab tentang makna perkataan dlm petikan -Memadankan perkataan dan makna secara klik dan seret –MS Word. | Kemahiran ICT Lembaran kerja 3. |
Langkah 6 (Pentaksiran) 10 minit | Suku kata terbuka dan tertutup | Guru menyebut suku kata terbuka dan tertutup. | -Murid menyebut perkataan. -Murid menulis perkataan yang disebut | Lembaran kerja 4 |
Langkah 7 (Pemulihan) 5 minit | Menggabung sukukata menjadi perkataan. | Guru membimbing murid yang lemah mengeja dan menyebut. | -Murid menyebut sukukata yang ditunjukkan. -Murid menggabungkan suku kata menjadi perkataan dan mengejanya. | Lembaran kerja 5 |
Langkah 8 (Pengayaan) 5 minit | Membina frasa. | Membimbing murid membentuk frasa. | -Murid mengeja dan menyebut perkataan. -Memadankan perkataan dan membentuk frasa. -Menyebut frasa yang dibina. | Lembaran kerja 6. |
REFLEKSI (Penutup) 5 minit | 1. Mendengar dan mengecam perkataan 2. Menyebut dan mengeja perkataan. 3. Memahami dengan memberi makna perkataan. | Membimbing murid menyebut dan mengeja perkataan. | -Aktiviti Pemulihan Murid berlatih mendengar,menyebut dan mengeja perkataan. Aktiviti pengayaan -Murid membentuk frasa yang dibina -Murid menyebut frasa. |
Tuesday, 20 March 2012
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment